Kuvabanneri, jossa kukkakimppu ja teksti: Seurakuntapalvelut Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa.

Seurakuntapalvelut (entinen kirkkoherranvirasto)

Seurakuntapalvelut ovat avoinna ti-to klo 9-14. Palvelemme puhelimitse ma-pe 9-14.

HUOM! Hautapaikkaan ja hautaamiseen liittyvissä asioissa asiointi tapahtuu Mikkelissä varaamalla  palveluaika puh. 0400 143 280 tai 0400 143 281, seurakuntapalvelut.mikkeli(at)evl.fi

Käyntiosoite Savilahdenkatu 20, Mikkeli
Postiosoite PL 21, 50101 Mikkeli

Sähköposti seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi

Seurakuntapalveluiden henkilöstö.

Kirkkoon liittyminen

Kirkkoon voi liittyä paikanpäällä kirkkoherranvirastossa tai sähköisesti (linkki vie evl.fi-sivustolle)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautauspalvelut

Hautapaikkaan ja hautaamiseen liittyvissä asioissa varaa palveluaika puh. 0400 143 280 tai 0400 143 281, seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi

Hautauksiin liittyvissä laskutusasioissa palvelee ylläolevat numerot.

Lisätietoa hautausasioista

Virkatodistukset ja sukuselvitykset

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta kuuluu Kouvolan aluekeskusrekisteriin, joka vastaa virkatodistusten ja sukuselvitysten tekemisestä. Voit tilata virkatodistuksia ja sukuselvitystietoja Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan, Mikkelin maaseurakunnan, Anttolan seurakunnan, Haukivuoren seurakunnan, Ristiinan seurakunnan ja Suomenniemen seurakunnan kirkonkirjoista.

Sukuselvitys on ote henkilöä tai perhettä koskevista kirkonkirjaan tehdyistä merkinnöistä. Sitä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja kuolinpesän asioiden hoitoon

Tilaa virkatodistus tai sukuselvitys Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hinnasto (linkki vie Kouvolan seurakuntien virkatodistusten hinnastosivulle)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Sukututkimukset

Mikkelin osalta on arkistoituna Anttolan seurakunnan, Haukivuoren seurakunnan, Mikkelin maaseurakunnan, Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan, Ristiinan seurakunnan ja Suomenniemen seurakunnan kirkonkirjat vuodesta 1900 lähtien. Vuotta 1900 vanhempia kirkonkirjoja säilytetään Kansallisarkisto Mikkelissä.

Sukututkimuksia varten laadittavia todistuksia tehdään Kouvolan aluekeskusrekisterissä (linkki vie kouvolanseurakunnat.fi -sivustolle) Linkki avautuu uudessa välilehdessätoissijaisena työnä virallisen jäsenrekisterin ylläpidon ohella. Todistusten toimitusajat saattavat olla pitkiä.

Omatoiminen sukututkimus

Mikkelin kirkkoherranvirastolla ei ole tarjota tarkoituksenmukaisia tutkijatiloja omatoimista sukututkimusta varten.

Kasteasiat

Kastetoimitusten ajanvaraukset p. 0400 143 282

Kasteasioista saat lisätietoa Perhejuhlien kohdasta RistiäisetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliiton esteiden tutkinta ja vihkiasiat

Vihkitoimitusta edeltää avioliiton esteiden tutkinta, josta vastaa Kouvolan aluekeskusrekisteri p. 040 849 2611, 040 7140 554. Esteiden tutkinnan voi laittaa vireille seuraavilla tavoilla:

1. Netissä

Sähköisessä asiointipalvelussa kysytään myös lupa esteidentutkintatiedon (kuulutukset) julkistamiseen kirkossa, lehdessä ja verkossa.

Palvelun käyttöehdot

• vähintään 18 vuoden ikä

• kotikunta Suomessa

• käyttäjällä tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne

• toisen kihlakumppanin pitää olla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen

• käyttäjällä ei saa olla turvakieltoa

Pääset täyttämään esteidentutkintalomakkeen tästä. (linkki vie esteidentutkinta.fi -sivustolle)

2. Asioimalla kirkkoherranvirastossa

Kihlapari pyytää esteiden tutkintaa täyttämällä ja allekirjoittamalla tarkoitusta varten olevan lomakkeen kirkkoherranvirastossa Savilahdenkatu 20, Mikkeli, mikäli ainakin toinen kihlakumppaneista on ev.lut. kirkon jäsen.

3. Postitse

Toimittamalla lomake (linkissä pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta-lomake pdf muodossa)Linkki avautuu uudessa välilehdessä avioliiton esteiden tutkijalle, jolloin lomakkeessa on oltava myös todistajien allekirjoitukset.

Osoite: Kouvolan aluekeskusrekisteri, Savonkatu 40, 45100 Kouvola

Tutkinta kestää seitsemän päivää, jonka jälkeen voidaan antaa todistus toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta. Tämä todistus on toimitettava vihkijälle, ilman todistusta vihkimistä ei suoriteta. Todistus avioliiton esteiden tutkinnasta on voimassa neljä kuukautta.

Seurakunnan jäsenten avioliittoaikomus on mahdollista lukea jumalanpalveluksessa sekä julkaista lehdessä ja seurakunnan kotisivuilla. Ajankohta sovitaan avioliiton esteiden tutkintaa pyydettäessä.

Vihkivarauksista voi tiedustella p. 0400 143 282. Esteidentutkinnasta voi tiedustella Kouvolan aluekeskusrekisteristä 040 849 2611, 040 7140 554

Avioliittoasioista tarkemmin perhejuhlien kohdassa HäätLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vihkikirkot

Seurakunnassamme on seitsemän kirkkoa:

Anttolan kirkko
Haukivuoren kirkko
Mikkelin Pitäjänkirkko
Mikkelin tuomiokirkko
Puumalan kirkko
Ristiinan kirkko
Suomenniemen kirkko

Seurakunnan tilavaraukset p. 0400 143 282. Mikäli toivotte avioliittoaikomuksen lukemista jumalanpalveluksessa, pyydämme ilmoittamaan haluamanne kirkon joko sähköpostilla seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi tai soittamalla p. 0400 143 282.