”Rauhallinen työympäristö tuntui kutsuvalta” – Annen polku kaupan alalta seurakuntapalveluihin

Anne Venäläinen ehti hankkia vahvan asiakaspalvelukokemuksen kaupan alalta ennen siirtymistä seurakuntatyöhön. Työnantajana seurakunta on ollut joustava, yhteisöllinen ja levollinen.

Asiakaspalvelua tehdään niin paikan päällä kuin puhelimessa. Asiakastietoja
talletetaan eri järjestelmiin sekä varataan henkilöitä ja tiloja kirkollisiin
toimituksiin. Suurin osa työstä koostuu hautauspalveluista.

− Seurakuntatyö ei ollut käynyt mielessänikään, kun törmäsin Duunitorin facebook-ilmoitukseen. Hakemus herätti heti huomioni ja tajusin, että tämä on minulle juuri oikea paikka, Anne Venäläinen muistelee valaistumistaan reilun vuoden takaa.

Kaupan myyjänä kymmenen vuotta toiminut nainen etsi paikkaa, joka sovittaisi työn ja perhe-elämän paremmin yhteen. Kokemusta epäsäännöllisistä työajoista ja monipuolisista tehtävistä Annella oli myös aiemman opinto- ja työhistorian kautta.

− Minulla on ammattitutkinto audiovisuaalisesta viestinnästä ja restonomina olen kokeillut ravintolapuoltakin. Lisäksi olen toiminut matkailuvirkailijana ja S-ryhmän palvelutorin myyjänä, Anne listaa.

Asiakaspalvelu on kuitenkin tuntunut Annesta läheisimmältä, ja seurakuntatyössä siitä saa monipuolisen siivun. Annen tehtäviin seurakuntapalveluiden toimistosihteerinä kuuluu muun muassa kaste-, vihki- ja hautausasiakkaiden palveleminen.

Tiloja ja toimittajia varataan, ylläpidetään arkistoa ja hautarekisteriä sekä hoidetaan laskuja. Toisinaan työpöydälle tulee myös rekisteröinteihin ja lomakkeisiin liittyviä tehtäviä: kirkkoon liittymisiä ja eroamisia, kirkollisia ilmoituksia, haudanhaltijalomakkeita. Sihteerien tehtäviin kuuluu myös kirkkojen kolehtien siirtäminen säilytykseen ja edelleen vartijalle.

− Seurakunnassa ollaan mielenkiintoisten asioiden äärellä. Historia kiinnostaa minua, ja esimerkiksi kirkkojen arkkitehtuuri sekä vanhat hautakirjat tuovat työhön oman lisänsä. Ihmisten kohtaamiset ja tarinat taustalla ovat oleellinen osa tätä työtä, Anne sanoo.

Levollisesti läsnä asiakastilanteissa

Työnantajan eduiksi Anne laskee joustavan työajan, hyvät työsuhde-edut ja miellyttävän työympäristön.

− Kaupan ala on todella hektinen, mutta täällä saan varata aikaa ihmisten kohtaamiseen. Surevan ihmisen kanssa pitää pysähtyä hetkeen ja olla levollisesti läsnä. Heillä on suuria tunteita ja tapahtumia taustalla, vaikka niitä harvoin meille avataan, Anne sanoo.

Vaikka asiakaspalvelusta saa yleensä voimaa, osuu toisinaan kohdalle kuormittaviakin tilanteita. Näitä käydään läpi oman kolmihenkisen tiimin sekä lähiesihenkilön kanssa. Uhkaavia tilanteita varten on luotu toimivat käytännöt, mutta esimerkiksi hälytysnappia Anne ei ole joutunut painamaan vielä kertaakaan.

− Työtiimimme on loistava. Vaihdamme päivittäin kuulumisia työtehtäviin liittyen, suunnittelemme asioita ja kysymme toisiltamme apua. Kiireisempinä päivinä myös huumori auttaa jaksamaan, Anne kokee.

Seurakunta on osoittautunut mielikuvien mukaisesti yhteisölliseksi ja rauhalliseksi työympäristöksi.

− Tässä työssä on sopivasti itsenäisyyttä, tiimityötä ja vaihtelevuutta. Kannatti vaihtaa!

Teksti ja kuva: Krista Eskelinen